חיים ולדר נפרד מאורי אורבך: "אהוב על כל מכיריו"

    חיים ולדר 14 Comment on חיים ולדר נפרד מאורי אורבך: "אהוב על כל מכיריו"
    23:05
    04.05.24
    קובי פינקלר No Comments on פרטים חדשים על חוליית חמאס שחוסלה סמוך לטול כרם

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום הלך לעולמו השר אורי אורבך ז"ל.

    היכרתי אותו באופן אישי. שוחחנו לא מעט. הדעות שלנו היו חלוקות אבל דבר אחד לא ניתן לקחת ממנו, הוא היה איש ישר, והגון, טוב לב ובעל חוש הומור יוצא מן הכלל שכוונתו הייתה תמיד טובה. הוא הצליח להיות בר פלוגתא לא פשוט ועם זאת לא לריב אישית עם איש. הוא היה בפירוש אהוב על כל מכיריו.

    לפני כחמש עשרה שנה, כתב אורי אורבך בעיתון נקודה קטע שנקרא "בשבח הדתיים לאומיים". הקטע היה מחולק לשניים. האחד החל במילים "הוא חרדי בן 25 מתגורר בירושלים ואין לו מושג", וכאן הניח אורבך כמאה דברים שבהם אין לחרדים כל מושג.

    לאחר מכן קטע נוסף הוא חילוני בן 25 וגר בירושלים ואין לו מושג, וכאן רשם מאה מושגים דתיים, שלחילוני המצוי אין שום מושג בקשר אליהם.

    הכותרת הייתה "בשבח החינוך הדתי לאומי".

    היה זה קטע גאוני שהצליח לשבח (לכאורה) את החינוך הדתי לאומי מבלי לכתוב עליו אפילו מילה אחת (למעט הכותרת)..

    בתגובה רשמתי לו מאמר שכותרתו "בשבח החינוך החרדי" ובו תיארתי את הקונפליקט והבילבול האופפים את הנוער הדתי לאומי בשל החשפותו לתרבות החילונית ולכפילות שנוצרת בתכנים ובמנהיגות. ישיבה צבא רבנים מפקדים חול וקודש.

    את המאמר סיימתי במילים: "הוא לא יחשוב שמוכרחים לגדל זקן ופאות, אבל על השפם שלו הוא בחיים לא יוותר…" זו הייתה עקיצה חברית קטנה ומחוייכת על השפם המפורסם של אורי אורבך אולי השפם האחרון שנשאר…

    שלחתי את הקטע לאורי אורבך ז"ל כתגובה אישית שלי אליו. להפתעתי הרבה הוא פרסם אותו בעיתון "נקודה" בו פורסם מאמרו הראשון.

    שני הקטעים הפכו לאבן דרך בציבור הדתי לאומי. פשוט לומדים אותם, מנתחים אותם ועושים עליהם "פעולות" בבני עקיבא שמטרתן לגרום לנער להחליט היכן מקור התרבות שלו ולאן הוא רוצה להשתייך.

    פגשתי מאז מאות דתיים לאומיים שאמרו לי שהקטעים האלה גרמו להם לעשות חושבים ולהבין שהם חייבים לענות לשאלה ולאתגר שהציבו שני המאמרים.

    ביום פטירתו של אורי אורבך אני חש חובה להזכיר את הגינותו ואת יכולתו להציב בר פלוגתא שיחלוק עליו במבצרו הוא, ולהזכיר את הזכויות הרבות, שלדעתי נצברו לו בעקבות החשיבה העמוקה שנוצרה בעקבות שני המאמרים לאלפי בני נוער מאז ועד היום.

    הנה שני המאמרים:

    אורי אורבך

    הוא צעיר בן 24, חרדי מלידה, גר בירושלים.

    העולם האסוציאציות שלו לא משחקים שום תפקיד הביטלס', שלום חנוך, עמוס עוז, "מבית אלפא עד נהלל", חיים יבין, פרס נובל, כ"ט בנובמבר, הבימה, הפקולטה לחקלאות, חנה סנש, קידה שעירה, חייקה גרוסמן, ריטה ורמי. הוא שמע מילה פה מילה שם, אבל הוא לא ממש מבחין בין ידיעות למעריב. עיתון הארץ או מקור ראשון מעולם לא ראה, בטח לא קנה. הוא לא זוכר שמות של חמישה רמטכ"לים, לא תקבלו תשובה אם תשאלו אותו מי אלה התרנגולים, ומה זה משפט קונסטיטוציוני. הוא יודע מילים בודדות באנגלית, וכלום במתמטיקה, רק חיבור חיסור כפל וחילוק. פיזיקה וכימיה מחוץ לתחום, ספרות עברית מעולם לא קרא, וכנראה גם לא יקרא, ספרות יפה, שירה עברית, ספר חדש בהוצאת עם עובד.

    המחקר החדש באוניברסיטה על מגדר וזהות לא יובא לידיעתו, גם לא התצוגה החדשה בגלרית עמליה ארבל. הדיון על חופש הדיבור, ועל מדיניות הרווחה במשנה הסוציאל-דמוקרטית לעולם לא יחצה את המסננת שלו.

    אולי הוא שמע משהו מהמושגים הללו באקראי, אבל אף אחד מהמינוחים, השמות, הטעמים, הספרים והנושאים הללו לא מדבר אליו. אף אחת מהמילים: אום-כולתום, חשבון דיפרנציאלי, יחידה 669 ואדמונדו דה-אמיצ'יס לא מוכרת לו. בלוטות האקטואליה והנוסטלגיה של גיורא שפיגל, טלעד, אהרון אפלפלד, יובנטוס, חנוך לוין, דגניה

    הוא חרדי ואין לו מושג!

    הוא צעיר בן 24, חילוני מלידה, גר בירושלים.

    בעולם האסוציאציות שלו לא משחקים שום תפקיד חסידי קרלין, הסטייפלר, החזון איש והרב כהנמן. "תהא השעה הזאת שעת רחמים", קידוש השם, זצוק"ל, איצקוביץ, חוג חת"ם סופר, ישיבת המתמידים, השיעור השבועי ו"שירו למלך". הוא שמע משהו פה ושם, אבל הוא לא מבדיל בין המודיע ליתד נאמן. שבעון חרדי מעולם לא נפל לידיו והוא לא מכיר שמות של שלושה גדולי תורה. לא תקבלו תשובה אם תשאלו אותו מה זה "תוספות", ומי זה הרבי מסאטמר. הוא יודע מילים בודדות בארמית: רחמנא ליצלן ואדרבה, אבל לא מבין כתב רש"י.

    חומש הוא קורא בשגיאות נוראיות, הוא לא ידוע על קיומם של הריטב"א והמהרש"א, תוספות יום טוב, וקידוש לבנה. הוא ניזון ממקורות רבים, אבל מעולם לא שמע ויכוח על דין גרמא, ועל שלוחו של אדם כמותו. לא פתח את הספר שמירת שבת כהלכתה, אין בעברית שלו "מַחְשוֹבֶה" ו"מה הפשט?", הגבהה וגלילה. זעקת היתומים וביטול תורה. הוא לא מבדיל בין ראשונים ואחרונים. אף אחד מהמושגים כלי שלישי, המשגיח, האדמו"ר הזקן, כּוֹ'לֶל ערב והופרשו תרומות ומעשרות לא חדר למקורות המידע שלו. "שיר המעלות ממעמקים קראתיך ה'" לא עושה לו את זה, לא מתרגש מ"אבינו מלכנו חננו ועננו", ואינו מגיב לזימון בעשרה, צאן קדושים, שמירת הלשון, ורבנו בחיי.

    הוא חילוני ואין לו מושג!

    התגובה של חיים ולדר שפורסמה שבוע אחרי בעיתון נקודה:

    במאמרו המרתק של אורי אורבך חלה לדעתי השמטה. הוא התייחס למושגים של צעיר חרדי ושל חילוני ושכח משום מה את מושגי הצעיר הדתי לאומי. מכיוון שאורי אורבך הוא ידידי, מצאתי לנכון להשלים את החסר.

    הוא צעיר בן 24, מזרוחניק, וגר בירושלים.

    בעולם האסוציאציות שלו משמשים בערבוביה: הביטלס' עם חסידי ברסלב, עמוס עוז והרמח"ל, הבימה ומרכז הרב, חנה סנש וחנה ושבעת בניה, ידיעות והצופה. הוא זוכר שמות של חמישה ראשונים ושל חמישה רמטכ"לים, אבל דווקא אצל החמישה האחרונים נוצצות לו העיניים. הוא קורא ספרות עברית, שומע שירים באנגלית, ולומד גמרא בארמית, ההשוואה בין השלוש לא ממש עובדת לטובת הארמית. הוא יושב ב"טיש" של הרב מרדכי אלון, אך גם במופע האחרון של ריטה ורמי, בשניהם תראה אותו עם עיניים עצומות שר בדבקות. הוא ישתתף בהפגנות סוערות נגד פינוי היישוב "נוה יהופיץ" המונה שלושה קראוונים, אבל לא תראה אותו בהפגנה נגד חילול שבת. הוא בהחלט מכבד רבנים, אך המ"פ שלו הוא בשבילו אלוהים. הוא די מעריך כאלה שמגיעים להישגים ב"מפעל הש"ס", אבל מעללי הגיבוש האחרון של דובדבן יגרמו לו למבטי הערצה ולדפיקות לב של ציפייה.

    גם אם הוא מרשה לעצמו לדבר איתך כל התפילה, אם תדבר איתו ב"תפילה לשלום המדינה" הוא לא ידבר איתך יותר. הוא סובלני כלפי החילונים ויגלה הבנה לעובדה שהם משתמטים מקיום תורה ומצוות, אבל לא יכול לסבול את החרדים שמשתמטים משירות צבאי. אם תספר לו שאתה לומד כלכלה באוניברסיטה הוא יעריך אותך הרבה יותר מאשר אם תספר לו שאתה לומד גמרא בכולל. הוא ישתולל בטירוף למראה גול של נימני, אבל בשמחת תורה לא יהיה לו נאה לקפוץ ב"מוישה אמת".

    הוא לא יחשוב שמוכרחים לגדל זקן ופאות, אבל על השפם שלו הוא בחיים לא יוותר.

    הוא מזרוחניק, ואין לו מושג מה הוא יותר, דתי או חילוני.



    14 תגובות

    מיין תגובות
    1. 14

      המיזרוחניק של אורבך זה הישיבע בוחער של היום ואף אחד לא מתמודד עם זה

    2. 12

      ולדר
      הטור 'תגובה' שלך לא מתקרב לטור המקורי והמיוחד של אורי ז"ל אין כאן שום השוואה.
      הטור 'תגובה' שלך מלא הכללות. בדיוק כמו שלא תרצה שיכללו את כל החרדים ויאמרו שהם רוקדים בצפירה ביום הזיכרון כך אל תכלול אתה ציבור שלם ומקסים שכמו כל מגזר יש בו זרמים שונים.
      ואגב, אני חרדי. חרדי ולא מתנצל על זה שאני חרדי.

    3. 11

      אורבך זצ"ל ויילדר שניהם צודקים, לכאורה. אבל אנו דתיים לאומיים של צ ד " ק ציונות דתית קלסית שאצלנו החיבור כפי המזרחי ההיסטורי שמשלב תורה וחיים ומבחין בין קודש וחול, כי ההרבנים קוק, סולובייצ'יק, וכו' הם בעינינו הגדולים ביותר הן בתורה והן בציונות, ואכן דרך הרבנים ריינס, בר אילן, מימון, עמיאל, ועוד היא הדרר הסלולה ע"פ הרמב"ם ושלמות היהדות! ?

    4. 7

      הכותרת לא מתאימה: זה נשמע כאילו ולדר נפרד מאורבך באמירה כלפיו-הוא מזרוחניק ואין לו מושג, מה שלא נכון כמובן.
      דייקו בהצגת כותרות!
      וכתגובה למס' 1- יש צדק מסוים בדבריך- בקטע שבחורי ישיבות בדורנו יודעים יותר על העולם החילוני- אבל עיקר הנקודה היא- האם עולמם כל כך מעורב ומבולבל- העולם הערכי- ההזדהות והאהדה לדברי חולין משתווה להערכת התורה ולומדיה?! נכון שלצערינו אצל מיעוטם כן, אבל לא אצל רובם.

    5. 6

      מי שנעלב-טוב שהוא מבין שיש על מה להעלב
      אפילו שהכל כאן עובדות.
      אורי הביא עובדות והרב חיים ולדר סידר אותם בסדר הנכון!!!
      יישר כח, טוב שיבינו על מה נזעקים עם חינוך כלאיים זה

    6. 4

      בתגובה למספר 1 יהלום
      נכונים הם הדברים שכתבת ביחס לישבע בוחער המצוי או לפחות לא נדיר אך הנקודה המרכזית שאותה הבליט רב ולדר בצורה יפה מאוד היא שאצלנו גם אם בחור יודע מי זאת חנה סנש לעולם לא יבוא להשוות את ערכיה ח"ו למורשת הרב שך זצוק"ל . לעומת זאת המזרוחניק [לפחות מה שבנט מייצג] רוצה שכל ילד יהודי ידע מי זה משה רבינו הרמב"ם ונעמי שמר עפ"ל כפי שאמר ללא בושה בבחירות הקודמות ובזאת לא דמינו ולעולם לא נדמה להם כי ישיבע בוחע'ר שמכיר מושגים מהעולם החיצון תמיד יהיו לו כאינטליגנציה בעלמא או בתחומי תחביב ופנאי אבל בטח לא כערכים

    7. 2

      מכתב תגובה לחיים ולדר שכתב בחור דתי לאומי:

      חיים ולדר היקר,
      שלום, קראתי את מכתבו של אורי אורבך ותגובתך לדבריו. אמנם מסכים אני איתך שישנו ציבור ד"ל (דתי לאומי), החי מתוך בינוניות בכל התחומים, כפי שכתבת. אך דע לך שישנו ציבור נוסף, שחי במקום אחר וגישתו שונה לגמרי.
      ברצוני לספר לך על שנים מחברי הממוצעים, בוגרי הישיבה בה אני לומד:
      א. הוא צעיר בן 24. יש לו ילדה קטנה. לאחר 5 שנים שלמד תורה בהתמדה מתוך בחירה חופשית אישית בישיבת ההסדר, ותרם לשמירת עמו בשירות צבאי בחטיבת גבעתי במסלול ההסדר של ישיבתו, עמד בהכרעה אישית גורלית: האם לקבוע כל ימיו לתורה, לבניין הרוחני של עמו, או שתפקידו לתרום לעם ישראל בתחומים אחרים. לאחר התייעצות עם רבותיו הגיע למסקנה שעניינו בחיים, יהיה בתרומה בתחום התעניינותו. הוא החל ללמוד רפואה, על מנת לתרום לעם ישראל, ולפרנס את משפחתו בכבוד, ע"י מיצוי כוחותיו, ורצון שלא רצה לחיות מתוך דחקות ונדיבות.
      הוא קובע עיתים לתורה, מדי ערב, בלימוד דף היומי בשקידה עצומה, למרות שזה על חשבון זמן איכות בביתו, וזמן התכוננות למבחנים בלימודיו ברפואה. הוא הקים שיעור תורה שבועי קבוע לחבריו הדתיים שלומדים עימו באוניברסיטה. הוא רואה בזה ערך עליון, להיות מחובר כל ימיו לתורה. בחופשת הסמסטר האחרונה, הוא יצא לשבוע התנדבות עם משפחתו למען ילדי קו לחיים. הוא כלל לא מבולבל, הוא יודע שהתורה היא המרכז, ומתוך התורה הוא לומד את לימודיו, מתוך שליחות ומסירות.
      הוא לא פוחד מחבריו החילונים שיקלקלו אותו, משום שהוא בנה את בניין האמונה שלו, מתוך התמודדות רצינית, בתקופתו בישיבה, וחבריו העקריים דתיים. הוא מכיר את הויות העולם הזה, ומבין את יחס התורה אליהם. יש לו: מחשב נייד, רכב, מצלמה דיגיטלית ופלאפון (אך לא טלביזיה), וברור לו, שכלים אלו מרחיבים את נפשו, ולא סותרים את עבודת ה' שלו, אלא ההפך.
      יש לו התלבטויות רבות נוכח המורכבויות שבהם נתקל בלימודיו, לאחר שהוא מתייעץ עם רבו, הוא יודע כיצד לנהוג בשאלות הרבות שבהם הוא מתמודד. הוא מיושב בדעתו, ומרגיש שלמות בכל תחומי חייו.

      ב. חבר נוסף, שרצוני לספר לך עליו:
      הוא צעיר בן 24, אשכנזי ונשוי לבחורה ספרדיה (העיקר אצלו זה היראת שמים, ומידות טובות, ולא הגזע שלה).
      אשתו צנועה עם כיסוי ראש מלא, אב לילד, וגר בגבעה בשומרון. בבוקר הוא קם מוקדם טובל מתפלל ותיקין לומד תורה בהתמדה (ללא קבלת שקל מהמדינה או מתורמים שונים), בצהרים הוא עובד בבניית הארץ, ובלילה הוא שומר על הגבעה שלו. יש לו תעודת בגרות, אבל הוא יודע בהחלט שהתורה היא עיקר חייו. הוא לא מתלבש ע"פ המודה, ואשתו לא עם פאה ונעליים נוצצות. לבושו יותר דומה למלבושו של אבותינו הקדושים. הוא שומע את מוזיקה יהודית אמיתית (כהגדרתו). הוא לומד הרבה תנ"ך, ומשתדל לחיות בצורה בריאה בגוף ובנפש, כדברי הרמב"ם.
      הוא מכיר בכך, שהוא לא צריך להיות גדול הדור, ולכן הוא לא מרשה לעצמו להתפרנס מכספים של לימוד תורה, אבל בשעה שהוא לומד, אין זה ממניעות חיצוניות, אלא מתוך רצון לעשות רצון ה'. הוא עובד קשה, ובעל כוח פיזי רב, ומרגיש שהוא ממצה את הכוחות שלו בכל התחומים, הוא חי בקישור ובקרבה אמיתית לקב"ה.
      כל תשעה באב, יש לו מנהג קבוע לעלות להר הבית, למקומות שהתירו לו רבותיו, ולבכות על חורבן המקדש. כאב השכינה בוער בנפשו, ולא רק באמירת קינות נוסח פולין או נוסח ליטא.
      המדהים הוא, ששני חברי הם אוהבים מאוד אחד את השני, למרות השוני הרב שבניהם. אמנם שניהם לא הגיעו להפגנה נגד פינוי ספק עצמות יהודים מלפני 2000 שנה בכביש 6, אבל שניהם התייצבו נגד פינוי אלפי יהודים חיים ובתי קברות ודאיים, ממקום משכנם בגוש קטיף.

      לסיום, בישיבה שבה אני לומד תלו בלוח המודעות את המאמר שכתבת, האם אצלכם גם יתלו גם את מכתבי?
      האם מבית המדרש שלכם ייצאו גם אנשים בריאים בנפשם, שירגישו שהם מממשים את כשרונותיהם, וחיים באושר?
      אתם, מעולים בלהוציא "אחד מאלף" גדול הדור בתורה, השאלה היא היכן כל האלף, שחיים מתוך דחקות, לחץ, עצבות ומחוייבות חברתית מתמדת, משום שהם לא זכו להיות ה"גדולים"?
      דרך אגב, אם תבדוק באמת, תגלה שגם אצלנו ישנם כמה גדולי תורה, שמשום מה לא זוכים להערכה אצלכם.
      חיים היקר, אני ממליץ לך להכיר את החברים שלי, אינני בטוח שמהישיבות שלכם ייצאו כאלו אנשים. אולי עם מעט פתיחות תזכו לראות שיש עוד סוגים של עובדי ה', אולי מעט יותר טבעיים, ולאו דוקא פחות יראי שמים.

      שנזכה לבירור רצון ה' באמת,

      בברכה רבה,
      הלל מרצבך,
      ישיבת תורת החיים
      נווה דקלים (בינתיים יד בנימין)